Plantar Fasciit Hälsporre bästa tips sportsrehab

 

Fakta om Hälsporre

Hälsporre heter med en annan term Plantar Fasciit, På Latin betyder Plantar fotsula, fasci betyder sena och it betyder inflammation.
Hälsporre är helt enkelt en inflammation i senan och det är mycket vanligt att besvären uppkommer vid exempelvis övervikt, men även vid ökad träningsintensitet. Längre distans, fler antal pass eller helt enkelt att man börjat springa snabbare är vanliga orsaker.

Plantarfascian fungerar som ett stöd åt foten och om fotvalvet belastas för hårt kan ett av benen i foten, (Naviculare), sjunka ner och sedan fastna i det läget. Det uppstår bland annat vid onormalt hög inåtrotation (pronation) av foten eller om musklerna i fotvalvet är för klena. När mellanfotsbenet har sjunkit ner innebär detta att hälbenet trycks bakåt och stortån pressas fram, och eftersom plantarfascian inte är elastisk bidrar detta till en ökad belastning av senan.

5 tips vid Hälsporre

1) En bra sak för att lindra smärtan är att göra lite stretchövningar innan man kliver upp ur sängen på morgonen. Det räcker med att stretcha vaden i 4-5 minuter. På så sätt får du igång blodcirkulationen i musklerna som har stelnat till under natten.

2) Det finns även en hel del bra övningar för att hålla foten igång, stärka musklerna och öka blodcirkulationen. Sätt dig på en stol och lägg något runt och gärna kallt på golvet under dig, exempelvis en colaburk, och rulla foten fram och tillbaka så långt det går, håll på så i 1-2 minuter och gå sedan vidare till nästa övning.

3) Nästa övning gör du såhär. Lägg upp foten du har ont i på knät och ta tag i stortån. Dra sedan stortån emot dig så långt du kan utan att det gör ont, håll kvar där i 30 sekunder och släpp sedan. Vila i 10-15 sekunder och upprepa samma sak två gånger till.

4) Den sista övningen i dessa steg är att lägga en handduk på golvet under dig, ställ foten på handduken och dra handduken uppåt tills du känner att du stretchar alla tår uppåt. Håll kvar i 30 sekunder och släpp sedan. Vila 10-15 sekunder och upprepa samma sak två gånger till.

5) Köp ett hjälpmedel. De flesta av oss tror att allt går över av sig självt, eller om man bara gör sina övningar ordentligt varje dag. Oftast räcker inte det och det är verkligen värt att lägga några hundralappar på sin kropp för att må bra. Här på Sportsrehab har vi några av marknadens bästa produkter vid hälsporre. Klicka bara på någon av produkterna här nedanför och beställ dom redan idag. Det kommer vara värt varenda krona på sikt.

Produkter för lindring och behandling av Plantar Fasciit

Det finns många olika produkter som hjälper vid hälsporre. Dessa ska inte underskattas. Vi vet att många människor tänker “Äsch, det går över”. Sanningen är att det kommer ta längre tid om man inte tar hälsporren på allvar.
Nedan har vi listat fyra väldigt bra produkter som hjälper dig. Läs gärna om alla fyra så att du hittar det som passar just dig.

Hälsporre bästa Hälkopp skoinlägg sportsrehab bauerfeind viscospot

ViscoSpot Hälkopp

Perfekt att ha i skorna

ViscoSpot från tyska Bauerfeind är ett par viskoelastiska hälkuddar som effektivt lindrar smärta vid kroniska besvär i fot och häl, särskilt vid problem med hälsporre. Vid varje steg du tar dämpar de stötarna och skyddar dina leder.

Hälkudden är uppbyggd av tre zoner med varierande hårdhet, varav den inre vita zonen är den mjukaste.

Bästa Hälsporrestrumpa Hälsporre OS1st Sportsrehab

Hälsporrestrumpa

4 kompressionszoner

FS4 är troligtvis den mest tekniska funktionsstrumpan på marknaden. Genom innovativ produktionsteknik kan OS1st tillverka en funktionsstrumpa som kombinerar graderad kompression med stöd för foten. Genom att använda strumpan motverkar du hälsporre samtidigt som den bidrar till en bättre fotfunktion och ökar prestationen.

bästa hälsporrestrumpa OS1st sportsrehab kompressionsstrumpa

Hälsporrestumpa

6 kompressionszoner

FS6 är det bäst säljande stödet till löpare mot hälsporre (plantar fasciit).

Produkten är ett extremt effektivt hjälpmedel för att minska smärta uppkommen av hälsporre, kronisk smärta i hålfot och häl samt mot svullna fötter. Produkten ger en kontinuerlig sträckning av plantar fascian (senan under foten). 

Bästa hälsporre inlägg ergopad bauerfeind sportsrehab

ErgoPad Skoinlägg

Behaglig dämpning

ErgoPad redux heel 2 är ett skoinlägg som lindrar den akuta smärtan i hälen, och bekämpar också orsaken till hälsmärta och hälsporre.

Eftersom skoinlägget är smalt och tunt, passar de i många olika typer av skor, och är särskilt lämpligt i tunna skor, pumps och högklackade skor eller skor med generellt lite utrymme.